Fröknäcke

Ett fantastiskt gott härligt knaprigt fröknäcke som har smak av rostade solros- och sesamfrön. Pricken över i är flingsaltet som strös över innan det sätts in i ugnen.

Till en normalstor plåt och 12 bitar använder jag


160 g solroskärnor (de i Eldorados i 800g påsar är extra små, finns på Willys och Hemköp)
40 g hela linfrön
40 g skalade sesamfrön
40 g kruskakli
1,5 msk fiberhusk
lite salt 
4 dl kallt vatten

Flingsalt

En viktvåg med nollställning är optimalt. Blanda ihop de torra ingredienserna, häll sedan på vattnet och rör ihop. Låt svälla någon minut (lagom tid att att plocka undan ingredienserna och ta fram en plåt med bakplåtspapper på) Lägg kletet på bakplåtspappret och smeta ut noggrant, jag använder en slickepott. Ju nogrannare du är, desto finare knäcke (jag tar nog närmre tio minuter på mig, lite terapi samtidigt) Se till att trycka ut mot kanterna, det är lätt att det blir tjockare i mitten. När du är nöjd, avsluta med att strö över flingsalt.

Sätt in plåten i mitten av ugnen på 160g i 35 min. Ta ut plåten, skär i bitar, vänd gärna på plåten och sätt in den igen i 30 min. Då kommer några vara färdiga, lossa och ta bort dem, och sedan får övriga in i ugnen igen fem minuter i taget. Knäckebrödet ska vara hårt när de tas ut!
Avnjut sedan med dina favoritpålägg!

Smör, ost och paprika
Philadefia, avokado, flingsalt och nymald svartpeppar
Leverpastej och saltgurka
är mina favoriter.
Fröknäckreceptet är Nannahs och hämtat från http://lavkarboliv.blogg.no

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar